Lente-ui: het pittige neefje van prei

Nog nooit van lente-ui gehoord? Dan klinkt pijpajuintjes, bosui of schanulleke je misschien bekender in de oren. In deze blog lees je meer over de smaak, mogelijke gerechten en de gezondheidsvoordelen van lente-ui.

 

Wat is lente-ui?

 

Zoals je in de intro van deze blog kan lezen, heeft lente-ui meer dan één naam.  De groente wordt ook weleens pijpajuin, bosui of schanulleke genoemd. Je herkent lente-ui aan de diepgroene, gave stengels die uitmonden in een witte, ovalen wortel aan de onderkant.

Lente-ui lijkt ook wel wat op prei en dat is niet verwonderlijk, aangezien beide groenten tot dezelfde familie behoren. Ook knoflook en bieslook zijn neefjes van de lente-ui.

 

In welke gerechten past lente-ui het best?

 

Niet alleen lijkt lente-uit op prei, ook de smaak is gelijkaardig. Alleen is lente-ui net dat ietsje pittiger. In de keuken biedt lente-ui heel wat mogelijkheden. Je kan de groente fijn snipperen en gebruiken in salades, sauzen of gewoon op je boterham. Ook in groentehapjes smaakt lente-ui overheerlijk.

Om lente-ui te bereiden, verwijder je de wortel aan de onderkant en eventuele vergeelde delen aan de buitenkant. Snijd vervolgens een stukje van het bovenste groen. Tenslotte snijd je de overige delen in kleine ringen of snipper je ze fijn.

 

Wat zijn de voordelen van lente-ui voor je gezondheid?

 

Lente-ui zit boordevol kalium. Zo blijven je botten, spieren en tanden sterk. Maar ook gevat de groente magnesium. En dat is een wondermineraal. Magnesium verbetert bijvoorbeeld je sportprestaties, bestrijdt depressie, verlaagt de bloeddruk en werkt ontstekingsremmend. Ook kan magnesium migraine verhelpen en effectief optreden tegen diabetes type 2.

 

In het kort, lente-ui is goed voor:

  • Opbouw botten, spieren en tanden
  • Verhogen sportprestaties
  • Bestrijden depressies
  • Verlagen bloeddruk
  • Verminderen ontstekingen
  • Verhelpen migraine
  • Optreden tegen diabetes type 2

 

Wat is de beste manier om lente-ui te bewaren?

 

Om je lente-ui zolang mogelijk fris en vers te houden, bewaar je de groente het best op een koele, donkere en droge plek. En nee, liever niet in je koelkast. Tenzij het natuurlijk volop zomer is en er nergens een koel plekje in je huis is.

Let op: invriezen is steeds uit den boze, want dan wordt lente-ui slap en smaakloos. Als de groente al verwerkt is in een gerecht, kan je de maaltijd wel invriezen.

 

Bekijk gerust onze webshop!

 

Bij ons vind je de meest verse en unieke kruiden, pepers en salades. Ook lente-ui maakt dus deel uit van ons assortiment. Bekijk hier onze producten.

Naast onze eigen serres werken we ook samen met kwalitatieve partners in het buitenland. De verpakking en levering gebeurt door onszelf, waardoor we over de ganse lijn garant staan voor een optimaal verwerkingsproces.